Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu - strona główna

Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu

Logo flaga Unii Europejskiej

Edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkole – Korzyści na całe życie

Edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkole – Korzyści na całe życie

  1. Przekaz
  • Edukacja zdrowotna to możliwość zdobycia przez młodych ludzi wiedzy opartej o rzetelne, naukowe źródła. To szansa, aby wiedzieli jak najlepiej zadbać o swoje zdrowie, a w razie potrzeby, wesprzeć też najbliższych.
  • Edukację zdrowotną będą prowadzili nauczyciele znani uczniom (m.in. nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy), posiadający odpowiednie kompetencje i przygotowanie. Zapewnia to ciągłość procesu, autentyczność relacji oraz większą skuteczność przekazu, ponieważ wiedza i postawy prozdrowotne kształtowane są w środowisku, w którym dzieci i młodzież czują się bezpiecznie.
  • Nie daj się zwieść fake newsom na temat Edukacji zdrowotnej. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj nauczyciela prowadzącego zajęcia lub samodzielnie sprawdź podstawę programową i materiały dostępne na stronach Ministerstwa Edukacji i Narodowej lub Ośrodka Rozwoju Edukacji. Dzięki temu dowiesz się, czego dokładnie będą uczyły się dzieci: rzetelnej wiedzy o zdrowiu fizycznym i psychicznym, bezpieczeństwie oraz kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
  1. O czym uczniowie będą się uczyć w ramach „Edukacji zdrowotnej”?

Edukacja zdrowotna pozwoli wyposażyć młodych ludzi w rzetelną wiedzę, która nie tylko będzie chronić ich zdrowie w przyszłości, lecz także przyczyni się do kształtowania odpowiedzialnych postaw i trwałej zmiany zachowań w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego.

Edukacja zdrowotna, czyli wiedza i umiejętności dotyczące m.in. tego:

  • jak zapobiegać chorobom, takim jak: otyłość, cukrzyca, miażdżyca, choroby serca, nowotwory, uzależnienia poprzez świadome wybory i profilaktykę?
  • jak dbać o zdrowie psychiczne, rozpoznawać emocje, radzić sobie ze stresem, szukać wsparcia w sytuacjach kryzysowych?
  • jak kształtować i pielęgnować zdrowe relacje w rodzinie, w grupie rówieśniczej
    i w społeczności lokalnej?
  • jak rozwijać krytyczne myślenie i odporność na dezinformację (fake newsy, szkodliwe treści medialne)?
  • jak korzystać bezpiecznie z Internetu i technologii cyfrowych oraz dbać o higienę cyfrową?
  • jak prowadzić zdrowy styl życia, właściwie się odżywiać, podejmować aktywność fizyczną, dbać o sen i regenerację?
  • jak budować pozytywny obraz siebie i poczucie własnej wartości?
  • jak rozumieć funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia i świadomie z niego korzystać?

Edukacja zdrowotna m.in.:

⦁                zwiększa świadomość zdrowotną,
⦁                promuje zdrowe nawyki,
⦁                zapobiega chorobom i zachowaniom ryzykownym,
⦁                wzmacnia odpowiedzialność za zdrowie własne i innych,
⦁                buduje kompetencje psychospołeczne,
⦁                rozwija świadomość współczesnych zagrożeń,
⦁                uczy radzenia sobie ze stresem i emocjami,
⦁                pokazuje, gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych,
⦁                wzmacnia poczucie własnej wartości i pozytywny obraz siebie
⦁                przygotowuje do świadomego korzystania z systemu ochrony zdrowia.

W serwisie Medivi.online opublikowano film, który przedstawia nieprawdziwą i fałszywą wypowiedź prof. dr hab. n. med. Henryka Skarżyńskiego na temat rzekomej metody leczenia cukrzycy.

Informujemy, że Pan Profesor nigdy nie uczestniczył w takim nagraniu, nie udzielał żadnych wypowiedzi dotyczących leczenia cukrzycy ani nie wyrażał zgody na wykorzystywanie swojego nazwiska lub wizerunku w reklamach lub materiałach promujących jakiekolwiek produkty czy terapie medyczne.

Prof. Henryk Skarżyński nie jest specjalistą w zakresie diabetologii ani naturoterapii. Jego dziedzina to otorynolaryngologia, audiologia i foniatria.

Zidentyfikowany materiał filmowy został stworzony przy użyciu technologii sztucznej inteligencji (tzw. deepfake). Wygenerowano w nim wizerunek i głos prof. Henryka Skarżyńskiego, przypisując mu wypowiedź, której nigdy nie wygłosił.

Tego rodzaju manipulacja jest bezprawna i wysoce szkodliwa, gdyż może wprowadzać w błąd pacjentów i stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego.

Fałszywe nagranie ma formę rzekomej porady medycznej dotyczącej leczenia cukrzycy, co może wprowadzać odbiorców w błąd i narusza dobra osobiste Profesora – w szczególności jego dobre imię, autorytet zawodowy i reputację naukową.

Wszystkie oficjalne wypowiedzi, zalecenia i komunikaty prof. Henryka Skarżyńskiego dotyczące zdrowia publicznego publikowane są wyłącznie: na oficjalnych stronach Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu oraz na stronach i profilach należących do prof. Henryka Skarżyńskiego.

Apelujemy o nieudostępnianie i niepowielanie tego materiału oraz o zgłaszanie jego występowania administratorom platform, na których został opublikowany.