VII Konferencja Sekcji Audiologiczno-Foniatrycznej Polskiego Towarzystwa Otorynolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi odbyła się we Wrocławiu w dniach 1-2 czerwca 2012 r. Organizatorem Konferencji, nad którą honorowy patronat objął prof. Henryk Skarżyński, była Katedra i Klinika Otolaryngologii Chirurgii Głowy i Szyi oraz Zarządu Sekcji Audiologicznej i Foniatrycznej PTORLCGS.
Wiodącym tematem Konferencji były zaburzenia komunikacji u dzieci, wpisujące się w jedno z aktualnie najważniejszych w Unii Europejskiej zagadnień z dziedziny ochrony zdrowia, zaburzenia komunikacji w społeczeństwie, zgodnie z Konkluzją Rady UE nt. wczesnego wykrywania i leczenia zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, z uwzględnieniem zastosowania narzędzi e-zdrowia i innowacyjnych rozwiązań. Konkluzja została przygotowana i przyjęta w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.
Kadra naukowa Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu zaprezentowała na Konferencji 41 prac naukowych nt.:
- Nowe wyzwania dla medycyny szkolnej – badania przesiewowe słuchu
- Zastosowanie videostrobokimografii w ocenie zaawansowanych zmian w obrzękach Reinke
- Zastosowanie 24-godzinnej pH metrii krtaniowo-gardłowej w diagnostyce zaburzeń głosu
- Odległe wyniki głosowe u pacjentów po implantacji kwasu hialuronowego do fałdów głosowych
- Ocena stopnia hyperfunkcyjnej czynności gardła i krtani
- MTHFR jako determinant wielkości ubytku słuchu
- Profil audiologiczny pacjentów z mutacją m.A1555
- Stymulacja logopedyczna niemowlęcia z uszkodzonym zmysłem słuchu
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego a dyslalia – badanie relacji między wybranymi testami. Doniesienie wstępne
- Ocena rozwoju słuchowego małych dzieci z niedosłuchem, z wykorzystaniem kwestionariusza LittlEARS®
- Problemy emocjonalno-społeczne i komunikacyjne dzieci z CAPD w ocenie rodziców
- Problemy emocjonalno-społeczne dzieci głuchych, słabo słyszących i słyszących w ocenie rodziców
- Uszkodzenie słuchu spowodowane hałasem u młodzieży szkolnej – badania ankietowe, otologiczne i audiometryczne
- Obrazowanie kory słuchowej pacjentów z częściową głuchotą z zastosowaniem techniki funkcjonalnego rezonansu magnetycznego
- System automatycznej detekcji i usuwania fali sonomotorycznej z zapisów ABR
- Wykorzystanie terapii neurofeedback w poprawie wyższych funkcji słuchowych u dzieci z ośrodkowymi zaburzeniami słuchu – wyniki wstępne
- Diagnoza i terapia sensoryczna dzieci jąkających się
- Zaburzenia koncentracji uwagi słuchowej a komunikacja językowa, diagnoza i terapia
- Wyniki dwuusznego stosowania implantów ślimakowych u dzieci
- Metody ograniczenia możliwości wystąpienia nadmiernej stymulacji elektrycznej u pacjentów korzystających z systemu implantu ślimakowego
- Obiektywna ocena możliwości słuchowych pacjentów implantowanych
- Wykorzystanie materiału szkolnego w kolejnych etapach programu rehabilitacji dzieci implantowanych
- Sytuacja edukacyjna dzieci z częściową głuchotą korzystających z implantu ślimakowego minimum 5 lat
- Charakterystyka wyższych funkcji słuchowych w zależności od wieku dziecka
- Efektywność treningu słuchowego osób z częściową głuchotą po wszczepieniu implantu ślimakowego w ocenie pacjentów i logopedów
- Minimalne ubytki słuchu u dzieci w wieku szkolnym – skala problemu i konsekwencje
- Wyniki badań programów przesiewowych słuchu u dzieci w wieku szkolnym prowadzonych w latach 2007-2011
- Analiza wyników 3-letniego programu badań przesiewowych słuchu uczniów klas 6 w warszawskich szkołach podstawowych
- Metody oceny wyników przesiewowego testu audiometrycznego u dzieci
- Związek pomiędzy wynikami badań przesiewowych wykonywanych w okresie noworodkowym i szkolnym
- Ocena przydatności wybranych testów w badaniach przesiewowych słuchu u dzieci w wieku przedszkolnym
- Ocena częstości występowania szumów usznych u dzieci w Polsce
- Analiza wyników badań przesiewowych słuchu u dzieci w wieku szkolnym z terenów wiejskich w roku 2011
- Emisje otoakustyczne wywołane krótkimi tonami u pacjentów z częściową głuchotą
- Emisje otoakustyczne mierzone za pomocą protokołu liniowego i nieliniowego
- Wiarygodność audiometrycznych badań przesiewowych słuchu wykonywanych w szkołach
- Powtarzalność pomiarów TEOAE wykonywanych u studentów
- Wyniki badań przesiewowych słuchu u nauczycieli szkół podstawowych
- System automatycznej detekcji i usuwania fali sonomotorycznej z zapisów ABR
- Diagnostyka i terapia pacjentów z zespołem Cogana
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) w terapii zaburzeń rozwoju językowego w zespole Angelmana
Oprócz prezentowanych na Konferencji licznych referatów i plakatów, Światowe Centrum Słuchu miało stoisko informacyjne, na którym można było uzyskać informacje na temat działalności Centrum, obejrzeć relację z uroczystego otwarcia z udziałem Premiera Donalda Tuska, a także poznać działalność wydawniczą Instytutu, w tym:
- czasopisma naukowe:
- „Nowa Audiofonologia” w jęz. polskim
- „Journal of Hearing Science” w jęz. angielskim
- dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy pt.: „Słyszę”
- monografię pt. „Wyrównywanie szans dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi w krajach Europy” pod redakcją prof. H. Skarżyńskiego, która podsumowuje działania w ramach priorytetu polskiej prezydencji w Radzie UE w obszarze zdrowia publicznego.