Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu - strona główna

Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu

Logo flaga Unii Europejskiej

Informacja o RODO

Administrator danych osobowych i jego dane kontaktowe

Administratorem danych jest Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu – Światowe Centrum Słuchu z siedzibą w Warszawie przy ul. Mochnackiego 10, 02-042 Warszawa, tel.: 22 356 03 66, e-mail: sekretariat@ifps.org.pl.

Inspektor Ochrony Danych i jego dane kontaktowe

Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można kontaktować się we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych oraz realizacją związanych z tym przetwarzaniem praw za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. Mochnackiego 10, 02-042 Warszawa lub poczty elektronicznej na adres e-mail: iod@ifps.org.pl.

Cel i podstawa prawna przetwarzania danych

  1. Udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i e) oraz art. 9 ust. 2 lit. h) RODO* w związku z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Obejmuje m.in.:
    1) ustalenie tożsamości pacjenta,
    2) diagnozę i leczenie,
    3) pielęgnację,
    4) zapewnienie ciągłości świadczeń zdrowotnych,
    5) kontaktowanie się z Panią/Panem w sprawach związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
  2. Prowadzenie badań naukowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e) i art. 9 ust. 2 lit. j) RODO* w związku z misją statutową Instytutu oraz art. 26 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W przypadku wykorzystywania danych do celów naukowych, dane będą przetwarzane w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, o ile nie wyrazi Pani/Pan odrębnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu badawczym na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 2 lit. a) RODO*.
  3. Realizacja obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, w tym m.in.:
    1) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO,
    2) udostępniania dokumentacji medycznej uprawnionym podmiotom, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) (art. 9 ust. 2 lit. i) RODO – w zakresie danych medycznych) w związku z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz innymi przepisami prawa,
    3) rozliczeń finansowych z instytucjami zewnętrznymi, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO* (w zakresie danych medycznych na podstawie art. 9 ust 2 lit h RODO),
    4) zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO w związku z ustawą – Prawo farmaceutyczne.
    5) dochodzenia, ustalenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami.
  4. Podejmowanie działań prewencyjnych związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych w związku z zadaniem realizowanym w interesie publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e) oraz art. 9 ust. 2 lit. i) RODO*.
  5. Kierowanie niezobowiązujących zaproszeń do udziału w projektach naukowych prowadzonych przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. j RODO.
    Mają Państwo prawo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Państwa danych w tym celu (art. 21 RODO). Skorzystanie z tego prawa nie wpływa na możliwość korzystania ze świadczeń medycznych. Otrzymanie zaproszenia nie jest równoznaczne z udziałem w badaniu. Udział w badaniu naukowym jest zawsze całkowicie dobrowolny i wymaga Państwa osobnej, świadomej i pisemnej zgody, która zostanie Państwu przedstawiona przed podjęciem decyzji o uczestnictwie.

Okres przechowywania danych

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów, dla których zostały zebrane, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności:

  1. Dokumentacja medyczna będzie przechowywana co do zasady przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu.
  2. Dane przetwarzane w celu prowadzenia badań naukowych, które nie są zanonimizowane, będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji danego badania, a następnie zanonimizowane lub usunięte, chyba że istnieje inna podstawa prawna do ich dalszego przetwarzania.
  3. Dane przetwarzane w celu realizacji obowiązków prawnych będą przechowywane przez okres wskazany w odpowiednich przepisach prawa.
  4. Dane przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym będą przechowywane do czasu realizacji celu, w którym są przetwarzane lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz w niezbędnym zakresie przez okres przedawnienia roszczeń.
  5. Dane przetwarzane na podstawie zgody będą przechowywane do czasu realizacji celu, w którym są przetwarzane lub do czasu wycofania zgody na ich przetwarzanie.

Odbiorcy danych

Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane w szczególności następującym kategoriom odbiorców:

  1. Osobom wykonującym zawód medyczny zatrudnionym, uczestniczącym w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych.
  2. Innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, w celu zapewnienia ciągłości leczenia.
  3. Laboratoriom diagnostycznym, z którymi Instytut współpracuje.
  4. Podmiotom świadczącym usługi na rzecz Instytutu, takim jak dostawcy systemów IT, podmioty świadczące usługi prawne lub księgowe.
  5. Organom władzy publicznej, w przypadkach określonych przepisami prawa, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, sądom, prokuraturze, Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
  6. Osobom upoważnionym przez Pacjenta.
  7. Osobom bliskim, w przypadkach określonych przepisami prawa.
  8. Agencji Badań Medycznych, w zakresie określonym ustawą

Obowiązek/dobrowolność podania danych

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym w zakresie niezbędnym do udzielania świadczeń zdrowotnych wynikającym z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o działalności leczniczej. Jest Pani/Pan zobowiązana/y do ich podania, a konsekwencją niepodania danych może być brak możliwości udzielenia Pani/Panu świadczeń zdrowotnych w pełnym zakresie. W zakresie danych podawanych dobrowolnie (np. w celach badawczych, na które wyrażana jest odrębna zgoda), ich podanie jest dobrowolne i nie wpływa na możliwość skorzystania ze świadczeń zdrowotnych.

Przekazywanie Danych Osobowych do Państw Trzecich lub Organizacji Międzynarodowych:

Instytut nie planuje przekazywać Pani/Pana danych osobowych do państw trzecich (poza Europejski Obszar Gospodarczy) ani do organizacji międzynarodowych, chyba że będzie to niezbędne w konkretnym przypadku (np. w związku z uczestnictwem w międzynarodowych badaniach klinicznych) i zostaną zapewnione odpowiednie zabezpieczenia zgodnie z RODO*.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Posiada Pani/Pan następujące prawa w związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych:

  1. Prawo dostępu do danych (art. 15 RODO*) – prawo do uzyskania potwierdzenia, czy Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane, a jeżeli tak, to do uzyskania dostępu do nich oraz informacji o przetwarzaniu. Ma Pani/Pan także prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Pani/Pana stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych. Sposób udostępnienia dokumentacji medycznej określa art. 27 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
  2. Prawo do sprostowania danych (art. 16 RODO*) – prawo do żądania niezwłocznego sprostowania nieprawidłowych danych osobowych oraz uzupełnienia niekompletnych danych osobowych.
  3. Prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”) (art. 17 RODO) – prawo do żądania niezwłocznego usunięcia Pani/Pana danych osobowych, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 17 ust. 3 RODO (m.in. przetwarzanie jest niezbędne do wywiązania się z prawnego obowiązku lub do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń).
  4. Prawo do ograniczenia przetwarzania (art. 18 RODO) – prawo do żądania ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w przypadkach określonych w art. 18 RODO.
  5. Prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO*) – prawo do otrzymania w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego Pani/Pana danych osobowych oraz prawo do przesłania tych danych innemu administratorowi bez przeszkód ze strony Administratora, jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody lub umowy oraz w sposób zautomatyzowany.
  6. Prawo do wniesienia sprzeciwu (art. 21 RODO) – prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) lub f) RODO, w tym profilowania.
  7. Prawo do cofnięcia zgody (art. 7 ust. 3 RODO*) – w przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody, ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO*. Ponadto, w zakresie praw pacjenta, przysługuje Pani/Panu prawo do skargi do Rzecznika Praw Pacjenta.

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji

Informujemy, że w procesie udzielania Pani/Panu świadczeń zdrowotnych oraz w innych celach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, nie dochodzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, które wywoływałoby wobec Pani/Pana skutki prawne lub w podobny sposób istotnie na Panią/Pana wpływało.

Kontakt w sprawach RODO*

W celu skorzystania z praw, o których mowa w niniejszej informacji, należy skontaktować się z administratorem lub inspektorem ochrony danych, korzystając ze wskazanych wyżej danych kontaktowych. 

RODO*

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

W przypadku pytań lub wątpliwości, a także w celu umożliwienia Państwu realizacji przysługujących im praw w zakresie powierzonych danych osobowych, prosimy o kontakt na adres mailowy Inspektora Ochrony Danych Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu: Łukasz Kwiecień – iod@ifps.org.pl