VII Konferencja Sekcji Audiologiczno-Foniatrycznej Polskiego Towarzystwa Otorynolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi we Wrocławiu

 VII Konferencja Sekcji Audiologiczno-Foniatrycznej Polskiego Towarzystwa Otorynolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi odbyła się we Wrocławiu w dniach 1-2 czerwca 2012 r. Organizatorem Konferencji, nad którą honorowy patronat objął prof. Henryk Skarżyński, była Katedra i Klinika Otolaryngologii Chirurgii Głowy i Szyi oraz Zarządu Sekcji Audiologicznej i  Foniatrycznej PTORLCGS.

Wiodącym tematem Konferencji były zaburzenia komunikacji u dzieci, wpisujące się w jedno z aktualnie najważniejszych w Unii Europejskiej zagadnień z dziedziny ochrony zdrowia, zaburzenia komunikacji w społeczeństwie, zgodnie z Konkluzją Rady UE nt. wczesnego wykrywania i leczenia zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, z uwzględnieniem zastosowania narzędzi e-zdrowia i innowacyjnych rozwiązań. Konkluzja  została przygotowana i przyjęta w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.

Kadra naukowa Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu zaprezentowała na Konferencji 41 prac naukowych nt.:

  • Nowe wyzwania dla medycyny szkolnej – badania przesiewowe słuchu
  • Zastosowanie videostrobokimografii w ocenie zaawansowanych zmian w obrzękach Reinke
  • Zastosowanie 24-godzinnej pH metrii krtaniowo-gardłowej w diagnostyce zaburzeń głosu
  • Odległe wyniki głosowe u pacjentów po implantacji kwasu hialuronowego do fałdów głosowych
  • Ocena stopnia hyperfunkcyjnej czynności gardła i krtani
  • MTHFR jako determinant wielkości ubytku słuchu
  • Profil audiologiczny pacjentów z mutacją m.A1555
  • Stymulacja logopedyczna niemowlęcia z uszkodzonym zmysłem słuchu
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego a dyslalia – badanie relacji między wybranymi testami. Doniesienie wstępne
  • Ocena rozwoju słuchowego małych dzieci z niedosłuchem, z wykorzystaniem kwestionariusza LittlEARS®
  • Problemy emocjonalno-społeczne i komunikacyjne dzieci z CAPD w ocenie rodziców
  • Problemy emocjonalno-społeczne dzieci głuchych, słabo słyszących i słyszących w ocenie rodziców
  • Uszkodzenie słuchu spowodowane hałasem u młodzieży szkolnej –  badania ankietowe, otologiczne i audiometryczne
  • Obrazowanie kory słuchowej pacjentów z częściową głuchotą z zastosowaniem techniki funkcjonalnego rezonansu magnetycznego
  • System automatycznej detekcji i usuwania fali sonomotorycznej z zapisów ABR
  • Wykorzystanie terapii neurofeedback w poprawie wyższych funkcji słuchowych u dzieci z ośrodkowymi zaburzeniami słuchu –  wyniki wstępne
  • Diagnoza i terapia sensoryczna dzieci jąkających się
  • Zaburzenia koncentracji uwagi słuchowej a komunikacja językowa, diagnoza i terapia
  • Wyniki dwuusznego stosowania implantów ślimakowych u dzieci
  • Metody ograniczenia możliwości wystąpienia nadmiernej stymulacji elektrycznej u pacjentów korzystających z systemu implantu ślimakowego
  • Obiektywna ocena możliwości słuchowych pacjentów implantowanych
  • Wykorzystanie materiału szkolnego w kolejnych etapach programu rehabilitacji dzieci implantowanych
  • Sytuacja edukacyjna dzieci z częściową głuchotą korzystających z implantu ślimakowego minimum 5 lat
  • Charakterystyka wyższych funkcji słuchowych w zależności od wieku dziecka
  • Efektywność treningu słuchowego osób z częściową głuchotą po wszczepieniu implantu ślimakowego w ocenie pacjentów i logopedów
  • Minimalne ubytki słuchu u dzieci w wieku szkolnym  – skala problemu i konsekwencje
  • Wyniki badań programów przesiewowych słuchu u dzieci w wieku szkolnym prowadzonych w latach 2007-2011
  • Analiza wyników 3-letniego programu badań przesiewowych słuchu uczniów klas 6 w warszawskich szkołach podstawowych
  • Metody oceny wyników przesiewowego testu audiometrycznego u dzieci
  • Związek pomiędzy wynikami badań przesiewowych wykonywanych w okresie noworodkowym i szkolnym
  • Ocena przydatności wybranych testów w badaniach przesiewowych słuchu u dzieci w wieku przedszkolnym
  • Ocena częstości występowania szumów usznych u dzieci w Polsce
  • Analiza wyników badań przesiewowych słuchu u dzieci w wieku szkolnym z terenów wiejskich w roku 2011
  • Emisje otoakustyczne wywołane krótkimi tonami u pacjentów z częściową głuchotą
  • Emisje otoakustyczne mierzone za pomocą protokołu liniowego i nieliniowego
  • Wiarygodność audiometrycznych badań przesiewowych słuchu wykonywanych w szkołach
  • Powtarzalność pomiarów TEOAE wykonywanych u studentów
  • Wyniki badań przesiewowych słuchu u nauczycieli szkół podstawowych
  • System automatycznej detekcji i usuwania fali sonomotorycznej z zapisów ABR
  • Diagnostyka i terapia pacjentów z zespołem Cogana
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) w terapii zaburzeń rozwoju językowego w zespole Angelmana

Oprócz prezentowanych na Konferencji licznych referatów i plakatów, Światowe Centrum Słuchu miało  stoisko informacyjne, na którym można było uzyskać informacje na temat działalności Centrum, obejrzeć relację z uroczystego otwarcia z udziałem Premiera Donalda Tuska, a także poznać działalność wydawniczą Instytutu, w tym:

  • czasopisma naukowe:
    • „Nowa Audiofonologia” w jęz. polskim
    • „Journal of Hearing Science” w jęz. angielskim
  • dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy pt.: „Słyszę”
  • monografię pt. „Wyrównywanie szans dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi w krajach Europy” pod redakcją prof. H. Skarżyńskiego, która podsumowuje działania w ramach priorytetu polskiej prezydencji w Radzie UE w obszarze zdrowia publicznego.