W Warszawie zakończył się trzyletni program badań przesiewowych słuchu

Blisko 69 tysięcy uczniów z ponad 170 szkół przebadano w ramach trzyletniego „Programu badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas I i VI szkół podstawowych na terenie Warszawy”.  15 procent dzieci  miało dodatni wynik badania przesiewowego, wskazujący na możliwość istnienia zaburzeń słuchu.

Zaburzenia te, nawet jeśli są niewielkie, mogą mieć negatywny wpływ zarówno na rozwój komunikacji językowej, jak i rozwój ogólny dziecka, w tym jego wyniki w nauce. Im wcześniej zostaną one wykryte, tym większa jest szansa na ich skuteczne wyleczenie  – mówi dr Anna Piotrowska z Zakładu Epidemiologii i Badań Przesiewowych Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, który we współpracy z Mazowieckim Kuratorium Oświaty oraz Polskim Towarzystwem Naukowym Zaburzeń Słuchu, Głosu i Komunikacji Językowej realizował badania przesiewowe w szkołach na zlecenie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Była to już druga edycja tego Programu. W latach 2008–2010 badania przesiewowe słuchu przeprowadzono jedynie wśród uczniów klas VI. Rozumiejąc potrzebę wykrycia zaburzeń słuchu u dzieci dopiero rozpoczynających naukę w szkole, władze Warszawy podjęły decyzję o włączeniu do kolejnego programu również pierwszoklasistów. Od sześciu lat badania słuchu są zatem stałym elementem programów zdrowotnych, jakimi zostali objęcie uczniowie warszawskich szkół.

Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy, podczas podsumowującej Program konferencji prasowej w Szkole Podstawowej nr 225 podkreślała korzyści płynące z profilaktyki zdrowotnej. – Badania przesiewowe wśród dzieci pozwalają na zebranie wiedzy o stanie zdrowia małoletnich. Dzięki nim można uchwycić schorzenia w początkowej fazie i skierować ucznia na badania specjalistyczne i leczenie. Warszawa na programy skierowane do dzieci przeznaczyła w 2013 r. blisko 13 mln zł. – stwierdziła.

Pomysł takich badań doceniają także nauczyciele i rodzice. Ci ostatni często nie zdają sobie sprawy, że ich dziecko ma zaburzenia słuchu. Dowiadują się o nich dopiero dzięki badaniom przesiewowym w szkole. Z problemem nie pozostają jednak sami. Otrzymują wskazówki dotyczące dalszego postępowania oraz mają możliwość przeprowadzenia dokładnej diagnostyki i leczenia w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu.

Więcej w najnowszym numerze dwumiesięcznika „Słyszę…”