Blisko 69 tysięcy uczniów z ponad 170 szkół przebadano w ramach trzyletniego „Programu badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas I i VI szkół podstawowych na terenie Warszawy”. 15 procent dzieci miało dodatni wynik badania przesiewowego, wskazujący na możliwość istnienia zaburzeń słuchu.
– Zaburzenia te, nawet jeśli są niewielkie, mogą mieć negatywny wpływ zarówno na rozwój komunikacji językowej, jak i rozwój ogólny dziecka, w tym jego wyniki w nauce. Im wcześniej zostaną one wykryte, tym większa jest szansa na ich skuteczne wyleczenie – mówi dr Anna Piotrowska z Zakładu Epidemiologii i Badań Przesiewowych Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, który we współpracy z Mazowieckim Kuratorium Oświaty oraz Polskim Towarzystwem Naukowym Zaburzeń Słuchu, Głosu i Komunikacji Językowej realizował badania przesiewowe w szkołach na zlecenie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Była to już druga edycja tego Programu. W latach 2008–2010 badania przesiewowe słuchu przeprowadzono jedynie wśród uczniów klas VI. Rozumiejąc potrzebę wykrycia zaburzeń słuchu u dzieci dopiero rozpoczynających naukę w szkole, władze Warszawy podjęły decyzję o włączeniu do kolejnego programu również pierwszoklasistów. Od sześciu lat badania słuchu są zatem stałym elementem programów zdrowotnych, jakimi zostali objęcie uczniowie warszawskich szkół.
Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy, podczas podsumowującej Program konferencji prasowej w Szkole Podstawowej nr 225 podkreślała korzyści płynące z profilaktyki zdrowotnej. – Badania przesiewowe wśród dzieci pozwalają na zebranie wiedzy o stanie zdrowia małoletnich. Dzięki nim można uchwycić schorzenia w początkowej fazie i skierować ucznia na badania specjalistyczne i leczenie. Warszawa na programy skierowane do dzieci przeznaczyła w 2013 r. blisko 13 mln zł. – stwierdziła.
Pomysł takich badań doceniają także nauczyciele i rodzice. Ci ostatni często nie zdają sobie sprawy, że ich dziecko ma zaburzenia słuchu. Dowiadują się o nich dopiero dzięki badaniom przesiewowym w szkole. Z problemem nie pozostają jednak sami. Otrzymują wskazówki dotyczące dalszego postępowania oraz mają możliwość przeprowadzenia dokładnej diagnostyki i leczenia w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu.
Więcej w najnowszym numerze dwumiesięcznika „Słyszę…”